Ämnesläraren: ”Mötet med matematiken ska väcka lust”

Synen på matematik som ett sorteringsämne ett tungt ok

Brist på legitimerade lärare, brister i grundlärarutbildningen och en lägre tolerans mot att ha tråkigt.
Det är några tänkbara orsaker till att svenska elevers betyg i matematik sjunker trots stora satsningar som matematiklyftet och hundratals fler ämnestimmar i grundskolan, enligt matematikläraren Per Berggren.

Per Berggren har varit grundskollärare i matematik i snart 30 år, är ordförande i Sveriges Matematiklärarförening (SMaL) och har skrivit flera böcker för matematiklärare tillsammans med Maria Lindroth som han också föreläser ihop med.

Han säger själv att han varit delaktig i samtal om matematikundervisningens utmaningar och om elevernas upplevelse av den åtminstone sedan läroplanen LPO 94. Och samtidigt som han tror att lärarbrist, lärarutbildning och lättuttråkade elever alla är tänkbara delorsaker till betygstappet, ser han ingen av dem som given.