S kräver akuta åtgärder mot betygsfifflet och förtroendekrisen i skolan

På en pressträff den 13 mars presenterade Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund sex akuta åtgärder mot betygsinflation och fiffel med betyg.

Betygsfifflet har kastat in svensk skola i en förtroendekris där lärosäten inte längre kan lita på att studenternas betyg stämmer. Nyligen visade en rapport från Skolverket och UKÄ svart på vitt att elever som gått i friskolor klarar sig sämre än elever på kommunala skolor när de går direkt in på högskolan. Allra värst ser det ut för aktiebolagsdrivna skolor, där studenterna presterar över 6 procentenheter lägre jämfört med studenter som examinerats från offentliga gymnasieskolor.

– Regeringen måste sluta dalta med skolor som fifflar med betyg och införa hårdare granskning och kännbara straff. Vi vill se en visselblåsarfunktion för lärare och att skolor som fifflar med betyg beläggs med expansionsförbud. Det duger inte att passivt sitta och vänta på utredningar som inte ens utreder tillräckligt skarpa förslag. Därför lägger vi nu fram sex förslag för att återställa förtroendet för betygssystemet och motverka att ännu fler generationer av studenter drabbas av den här orättvisan, säger Åsa Westlund.

Även tidigare studier visar att vinstdrivande skolor avviker mest i sin betygssättning jämfört med resultaten på de nationella proven. Det här bekräftar bilden att betygsinflationen och betygsfifflet är direkt kopplat till drivkraften att göra vinst.

– I praktiken innebär kombinationen av marknadsskolan och betygssystemet att varje vinstdrivande skola har en sedelpress i källaren för att skapa vinst och stärka sitt eget varumärke på bekostnad av förtroendet för hela skolsystemet. I ett system där skolor jagar elever och vinst blir höga betyg ett sätt att locka elever och tjäna pengar. Det leder till felaktiga och orättvisa betyg som hotar trovärdigheten i hela utbildningssystemet, säger Åsa Westlund.

Socialdemokraterna kräver nu att regeringen vidtar sex åtgärder mot betygsfifflet och förtroendekrisen i skolan.

Detta är S krav på SD-regeringen för att betygsfifflet ska stoppas:

Identifiera och punktmarkera de största betygsfifflarna. Regeringen måste ge Skolinspektionen i uppdrag att omedelbart hårdgranska de grund- och gymnasieskolor som avviker mest från de nationella proven i sin betygssättning och de grund- och gymnasieskolor som sätter högst betyg i de ämnen där det saknas nationella prov. Skolor som fifflar med betyg måste omedelbart inse att det nu är slutfuskat och att de som fuskar riskerar mycket kännbara konsekvenser.

Inför hårda straff och tvångsförvalta skolor som fifflar med betyg. Regeringen måste se till att Skolinspektionen får möjlighet att dra in rätten att sätta betyg eller hela tillståndet för en skolledning som ägnar sig åt betygsfiffel. Detta ska gälla även om skolan i övrigt fungerar väl, eftersom betygsfiffel är ett sådant allvarligt problem.

Skolor som fuskar och avviker för mycket från resultaten på nationella prov i betygsättningen, eller sätter omotiverat höga betyg i ämnen där nationella prov saknas ska mötas av hårda konsekvenser.

Inför expansionsförbud för vinstdrivande skolor som fifflar med betyg. Aktiebolagsdrivna skolor har expanderat okontrollerat de senaste åren, inte minst skolor kopplade till en koncern. Ett förbud mot expansion ska kunna beläggas en skola eller skolkoncern som fifflar med betyg.

Inrätta en visselblåsarfunktion mot betygsfiffel hos Skolinspektionen för lärare som upplever sig pressade av bolagsledningar, ägare eller rektorer att sätta för höga betyg.

Lärare måste kunna känna sig trygga i sin myndighetsutövning när de sätter betyg och vara fria från otillbörlig påverkan. Vi har under åren sett horribla exempel där skolledningar pressat lärare att sätta höga betyg, ibland till och med genom att koppla höga betyg till hög lön. Lärare som försökt använda sig av Skolinspektionens existerande kanaler har ej fått gehör.

Inför ett totalförbud mot vinster. Så länge vinstdrivande skolor kan använda betygsfiffel som ett medel för att stärka sitt varumärke, attrahera elever och tjäna pengar kommer det finnas incitament att fuska. Att förbjuda vinster i skolan är därför en förutsättning för att få bort betygsfifflet. All kontroll i världen kommer inte att räcka för att komma åt alla fifflare så länge det finns pengar att tjäna.

Ge även offentliga lärosäten möjlighet att göra som Handelshögskolan i Stockholm. I dag kan inte offentliga lärosäten göra som Handelshögskolan i Stockholm och också kräva ett visst resultat på högskoleprovet för alla som blir antagna på betyg. Regeringen öppna upp för den möjligheten på de utbildningar med högst antagningsbetyg. Detta är en akut och förhoppningsvis tillfällig åtgärd för att förhindra de värsta orättvisorna.

Presskontakt:
Elin Aarflot, pressekreterare, 076-291 84 43, elin.aarflot@socialdemokraterna.se